De kunst van Heringa/Van Kalsbeek moet je zien om te geloven Sinds 1737 verbeeldt de Nepomukkapel een versteend verlangen naar bescherming tegen onrecht en droogte. Een verlangen dat, volgens de overlevering, is terug te voeren naar de marteldood van Johannes Nepomuk in het jaar 1393.

Wie het ooit gelukt is om in Praag door het woud van toeristen de Karelsbrug te zien, heeft mogelijk een blik geworpen op het met goud gelauwerde beeld van Johannes. Een beeld dat uitkijkt over de plek waar deze heilige, vastgebonden aan een paal, door de Moldau werd verzwolgen.

Boven het altaar in de Boxmeerse Nepomukkapel is de verheffing van Johannes te zien. Terwijl twee mannen zijn lichaam liefdevol uit het water tillen opent de hemel zich. Twee kleurrijke engeltjes maken zich op voor de heiligverklaring van de man die stierf voor het geheim van de biecht. Ze kijken er vrolijk bij. Een opvallend contrast met de lijkbleke scene die zich op aarde afspeelt in het grijze water van de Moldau.

Het contrast, de spanning die is gevangen door de schilder van dit altaarstuk wordt tijdens Kunst van het Geloven verder opgevoerd. De Nepomukkapel verleent dan namelijk onderdak aan het werk van het Amsterdamse kunstenaarsduo Heringa/Van Kalsbeek. Werk als een oerknal. Een explosie van kleur, materiaal, vorm en interpretatie. Kunst die je moet zien om te geloven.

Op loopafstand van hun woning in een in het groen verstopt stukje Amsterdam staat het atelier van Liet Heringa en Maarten van Kalsbeek. Hier werkt het duo aan, wat door Edo Dijksterhuis wordt omschreven als, ruimtelijke schilderijen. Deze ‘schilderijen’ transformeren hier van papieren droom naar veelzijdige werkelijkheid. Een werkelijkheid die in maanden, soms jaren, wordt geschapen. Die buiten de gebaande hedendaagse kunstbanen voert. Een werkelijkheid waarin Heringa/Van Kalsbeek de vrijheid neemt om onzekerheid zichtbaar te maken. Een werkelijkheid die stukje bij beetje groeit. Resultaat is van overeenstemming en – soms – onenigheid over vorm, kleur en richting. Een werkelijkheid die wanneer je ‘m ziet onwerkelijk mooi is. Kunst van het Geloven is voor Heringa/Van Kalsbeek een soort amuse.

Een opmaat naar hun tentoonstelling in het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch, getiteld Nachtvangst – sculpturen van Heringa/Van Kalsbeek van 13 september 2014 t/m 11 januari 2015. Met dank aan de goede band tussen mede-curator van Kunst van het Geloven, Maarten Spruyt, kunnen we in Boxmeer vast genieten van deze amuse. Eentje die smaakt naar meer.