Publicaties

Rinke Nijburg / Wouter Herfkens

Johannes Nepomuk, de heilige met de grote mond.

De Rooms-Katholieke Kerk kent een enorme stoet heiligen waarvan een indrukwekkend deel nog tot op de dag van vandaag vereerd wordt. Een van de dingen die wij allemaal, rooms of niet, in gewone mensen bewonderen is het vermogen om te horen en te zien en weten te zwijgen als dat moet. Zwijgen is licht als goud, loslippigheid is zwaar als lood.

Zo’n zeldzame mens die zijn mond kon houden was de uit Bohemen in Tsjechië afkomstige Johannes Nepomuk (1350-1393) die priester was en vanwege zijn bescheidenheid en oprechtheid mateloos populair werd bij de gewone mensen. Toen de koning van Bohemen wilde delen in de roem van de heilige door hem in dienst te nemen, weigerde de priester in te gaan op de avances van de koning. In de nacht van 20 maart 1393 liet de koning Johannes arresteren en op middeleeuwse wijze en dus gruwelijk martelen en verminken. Johannes zweeg als het graf. Hij werd vastgebonden, in de Moldau gegooid en verdronk.

De tentoonstelling ZWIJGEN ALS HET GRAF in de Nepomukkapel in Boxmeer is gemaakt uit bewondering voor alle gewone mensen die zelf de marteldood stierven maar anderen het leven redden, door te zwijgen als het graf.

Adres: Nepomukkapel, Veerstraat 51, Boxmeer

Mayke Verhoeven

Mayke Verhoeven raakte gefascineerd door de duisternis in de Sint Janstoren in Sambeek en door de serene omgeving van de Mariakapel in Holthees. Ze heeft daarom gekozen om voor beide locaties werken te maken. In de Mariakapel toont ze twee sculpturen onder een glazen stolp.

“Iets dat je koestert moet je beschermen. Afschermen”. Kleine kinderen gemaakt van suiker symboliseren hun kwetsbaarheid. Daarom plaatst zij ze onder een stolp om hen te beschermen tegen boze invloeden van buitenaf.

Mathieu Klomp

“Ieder van ons bakt van de alledaagse werkelijkheid een geromantiseerd verhaal vol betekenis en symbolen. Blijkbaar hebben we behoefte dingen vast te leggen en belangrijk te maken. De kale werkelijkheid is niet voldoende. We zijn verslaafd aan toevoegen. Standbeelden zijn daar één uitingsvorm van, al zit het in eigenlijk alles wat we doen.“

Klomp vermengt theatrale, verhalende bombarie met haast misplaatste menselijkheid, lichamelijkheid, verstilling, kwetsbaarheid of onbenulligheid. Op deze manier probeert hij zijn beelden een gelaagdheid en een soort onbenutte potentie tot iets episch mee te geven. Het materiaal refereert aan marmer, maar
is tegelijkertijd een goedkoop alledaags wegwerpproduct: plastic. Mathieu Klomp maakt van eigentijdse
vergankelijke materialen nieuwe helden en heiligen, die weer verdwijnen als de tijd daar is en toont dat in de Mariakapel.

Adres: Mariakapel, Kapelstraat 1, Holthees

Birgitta de Vos

Handwerken is het nieuwe mediteren.

Achter kloosterdeuren en omheind door stevige muren leiden de zusters Birgittinessen, in navolging van de Heilige Birgitta, een meditatief en contemplatief bestaan. Naast hun dagelijkse religieuze bezigheden, borduren de zusters Birgittinessen sinds heugenis harten. Gevuld met heilige was (Agnus Dei) uit Rome geven deze harten verlichting van pijn bij baby’s met doorkomende tandjes. Voor de zusters is het borduren een meditatieve bezigheid voor in de avonduren.

Dit contemplatieve handwerken in stilte van de zusters is de inspiratiebron voor het initiatief van kunstenaar Birgitta de Vos. In navolging van de zusters Birgittinessen worden er ‘hart-werken’ gemaakt.
Maandenlang wordt er steek voor steek samengewerkt met jong en oud, van Uden tot Tilburg. Honderden
harten worden gehaakt en gebreid. Rode harten met liefde gebreid of gehaakt en gevuld met afgedankte
‘heilige’ religieuze stoffen. Versleten textiel, dat hiermee een waardig tweede leven krijgt.

Het langzame ritmische borduren, haken en breien geeft deelnemers innerlijke rust en zorgt voor
ontspanning en prettige ontmoetingen. Zonder liefde in het hart is het niet mogelijk liefde te delen en te geven.

Daarom is het eerste hart dat gemaakt wordt telkens voor de maker, de breister of haakster, zelf. Elk hart in dit project heeft zijn eigen energie. Zijn eigen woord. Zijn eigen betekenis. Elk hart heeft een eigen waarde. Elk hart is uniek. Tentoongesteld komt er eenheid in de verscheidenheid. De Vitamine B. installatie nodigt bezoekers tijdens de MRK Meditatie expositie uit zelf naald en draad te pakken om het meditatieve van dit handwerken te ervaren, zittend op één van de rode gebreide meditatie krukjes..

Adres: Het Kloosterhuis, Grotestraat 69, Sambeek

Dini Thomsen

Opgeleid in Nederland en nu werkzaam als beeldend kunstenaar en tevens organisator van kunstmanifestaties in Duitsland (Kleve e.o.). In haar werk legt zij zich steeds meer toe op het maken van installaties, beelden, die ze plaatst in het landschap. Daardoor wordt er aan het landschap een nieuwe dimensie toegevoegd.

Het is de eerste keer dat Kunst van het Geloven gebruik maakt van een buitenlocatie. Er is gekozen voor een hele bijzondere plek. De biologische tuin van de fam. Siebers, direct achter de nog voor velen
onbekende Joodse begraafplaats in Vierlingsbeek. Zowel de tuin als de begraafplaats hebben Dini Thomsen
geïnspireerd voor haar project, waarin zij ook de rituelen die mensen gebruiken voor het begraven van hun doden op haar manier respecteert en vorm geeft.

Adres: Achter de Joodse begraafplaats, Spoorstraat 14, Vierlingsbeek

Mayke Verhoeven

De verstilde en mysterieuze installaties van Mayke Verhoeven herinneren aan levensgeschiedenissen van lang geleden. Ze is gefascineerd door hoe wij onze herinneringen koesteren en conserveren. Altijd zoekende naar manieren om het persoonlijke universeel te maken. Zij plaatst haar gipsen beelden, gecombineerd met gevonden voorwerpen, bij voorkeur op specifieke lokaties, wat vervolgens een nieuw
verhaal oplevert.

“Wie zou hier zijn geweest ?” Je kunt je dit afvragen als je haar installaties in de duisternis van de
St. Janstoren ontdekt. In de Mariakapel in Holthees is ook werk van Mayke Verhoeven te zien.

Pascalle Mansvelders

Tijdens de manifestatie Kunst van het Geloven plaatst Pascalle Mansvelders bij de St. Janstoren een bijna 3 meter hoge sculptuur, die een zittende Maria voorstelt. Een variatie op het thema ‘Zetel der Wijsheid’, in de kunstgeschiedenis in gebruik sinds de Vroegchristelijke tijd, waarbij Maria wordt voorgesteld met het kind Jezus zittend op haar schoot.

In deze Zetel is Jezus weggelaten, de schoot van Maria is leeg en tot daadwerkelijke stoel geworden. Deze stoel biedt plek aan iedereen die erin plaats wil nemen op zoek naar Maria’s wijsheid.

Adres: Sint Janstoren, Grotestraat 63, Sambeek
(1e en 2e verdieping alleen bereikbaar via de trap)

Martje Verhoeven

Uitgangspunt van haar werk is vooral het onderzoeken en hergebruik van materialen uit de natuur. Zoals de huid, het meest individuele en tastbare orgaan dat alle levende wezens met elkaar delen. De huid
geeft ervaringen van het leven van de drager door.

Het is een van de belangrijkste materialen om uitdrukking te geven aan wat haar inspireert. Huid laat
zich duurzaam verwerken en bewerken en krijgt daardoor een nieuwe identiteit.

Zij zoekt daarbij naar mystieke vormen die te maken hebben met religieuze rituelen, verering van vreemde voorwerpen, het animisme.

Adres: Anthonius- en Nicolaaskapel, Groeningsestraat 19, Groeningen

Trio Alt

Het inmiddels traditionele OCHTENDGLOREN CONCERT is deze keer in de kapel van het Kloosterhuis in Sambeek. Het Trio Alt, bestaande uit Frans van Geffen, Pip van Steen en Remko van der Vegt, laat u verrassend de dag beginnen.

Zondag, 11 september. Aanvang 06.00 uur met aansluitend ontbijt.
Entree: vrijwillige bijdrage.